var glad, må bättre, ha mer energi

2012-11-30 @ 18:39:00
många tror att jag har det så lätt. för att jag förut inte pratat om mina problem och för att de vet att jag har bra relation till min familj. men de vet inte att jag under två års tid kämpade med att le varje dag. många tror att det är okej att vara orättvisa mot mig, för jag säger aldrig till när något känns fel. för exakt en månad sedan var jag och pratade med en som hjälper ungdomar med självkänsla. han berättade vem han var jag och berättade om varför jag kommit till honom. jag berättade hur lätt jag har att grotta ner mig i saker och vara mörk och ledsen för mer eller mindre ingenting.
 
han förklarade hur hjärnan fungerar i vissa fall. till exempel om du under en dag får höra åtta komplimanger, hur fint ditt hår är, hur dösnygga dina nya skor är, hur duktig du var på redovisningen, hur bra du passade i den där tröjan, hur fin vän du är som alltid ställer upp, hur söt du är när du skrattar, hur gullig du var som höll upp dörren eller fint du ritat. men så kommer den där jävlen som förstör din dag. en negativ kommentar. en. trots åtta komplimanger, drar den där enda kommentaren ner alla fina orden. det är som att de aldrig sagts.
 
vad vi måste göra är att för varje bra grej du gjort, eller fått höra måste vi assa. associera. vi måste bli glada och ta åt oss så att det verkligen lägger sig på minnet. och så ska vi inte lägga tid på den där elaka kommentaren. och om den dessutom är något du gjort som tex i mitt fall en målning som någon säger är lite konstig, ful eller något, så måste jag kunna skilja på mig, och vad jag gjort. att jag gjort något som någon inte tycker är bra, betyder inte att jag är dålig. att jag gjort något som någon tycker är bra betyder heller egentligen inte att jag är bra. men det jag gjort är bra. vi måste kunna skilja på det. det stärker vår självkänsla. 
 
om du tänker dig att du gjort en lista på tio grejer du ska göra under dagen, till exempel som ung mamma(enkelt exempel) så ska du klä barnen, skjutsa till dagis, jobba, kolla julklappar på lunchen, handla mat, hämta barnen, städa, gå ut med hunden, skicka in ett viktigt mail och laga mat. du gör hela listan utmärkt fram till att du ska laga mat. du står och kokar ris och plötslig hör du hur dina söner börjat bråka i rummet bredvid, du går dit för att lösa konflikten som den underbara mamma du är men när du kommer tillbaka har riset kokat över. "fan vad dålig jag är. hur kunde jag låta detta hända. jag är värdelös. jag är en dålig förälder. nu blir middagen försenad." du la inte ens märke till att du genom att hjälpa dina söner fick en guldstjärna på din "to do-list". eller ens reflekterat över att du faktiskt gjort allt förutom att koka riset rätt. och när du går och lägger dig har du det där i bakhuvet, eftersom att du assat händelsen genom att få så starka känslor kring det. och du kommer även då vakna med denna känsla och din morgon är inte sådär trevlig trots att solen skiner ute. 
 
för att inte reta upp sig på den där lilla kommentaren du fick under dagen, eller den där lilla grejen du gjorde, eller för att inte tänka på alla grejer du inte har kan man göra som jag lärt mig göra. varje kväll innan jag går och lägger mig(jag ska vara ärlig, har tappat det där, men har ändå tänket, men det bästa är att skriva varje varje kväll) skriver jag datum och tid och dag. sedan följer 6 punkter plus mina stjärnpunkter(du får ha fler punker på din lista än 3, 2 och 1, men det är ett rimligt mått). 
de första tre är tre grejer jag gjort bra under dagen, det kan vara den fjuttigaste grejen, men det spelar ingen roll, skriv det! du kan skriva att du diskat, trots att det är en självklarhet för dig. eller gått ut med hunden, eller hållt upp dörren. du kan även skriva att jag har varit rolig, mysig, glad eller liknande.
de kommande två punkterna är två grejer du är tacksam för. kanske att du har vänner, eller tak över huvudet, att du får gå i skolan eller att du bor i det land du bor i.
den sista punkten är något du behöver hjälp med inför morgondagen. här använder vi inga negationer. tex om du har ett prov kommande dag skriver vi kanske - hjälp mig vara lugn och koncentrerad. inte - hjälp mig att inte vara stressad. det är som att jag säger "tänk inte på en citron, tänk inte på en citron, tänk inte på en citron!" visst fick du upp en gul lite rund form i huvudet? så funkar hjärnan. så vi vänder på det och skriver kanske, hjälp mig att bli villig att plugga. 
sedan har jag mina stjärnpunkter. dels har jag en extra hjälppunkt och sedan saker jag ska intala mig. 
såhär kommer det se ut i min bok för idag.
vet inte om jag bara blivit en lycklig människa, eller fått mer energi av d-vitaminerna eller om det här fått mig att uppskatta vad jag gör och har i livet. det kan vara allt. men jag tror verkligen att boken hjälper. och att veta att hjärna prioriterar sådana händelser eller ord man lägger mest känslor kring. så assa allt som är bra. lägg märke till allt bra du gör. uppskatta allt bra du har omkring dig och det du är nöjd med. uppskatta dig själv. och så fort du har ett mål, gör en lista på vinst/förlust. du kommer nog märka att vinsterna är fler. 
 
hoppas detta är till hjälp och att ni tar åt er av mina tips. det kan ha blivit rörigt men hoppas ni kan urskilja ord i mina meningar.
och! ta ett tomt block du har hemma, eller kosta på dig ett för tjugio kronor. lägg boken och en penna bredvid sängen och skriv varje kväll innan du går och lägger dig. kolla aldrig tillbaka i boken, så börja alltid på ny sida. var inte rädd för att du upprepar dig. 
lämna gärna en kommentar om det var något att läsa. tack för mig. kram.

Kommentarer:
Postat av: Anonym

bästa inlägget någonsin

2012-11-30 @ 19:24:31
Postat av: Anonym

"Jag gör så gott jag kan och det räcker" fan va många fler som måste lära sig tänka så, inklusive mig själv

2012-11-30 @ 19:49:29
Postat av: Mathilda

Fantastisk inlägg! Riktigt intressant att läsa.

2012-11-30 @ 20:03:06
URL: http://svartvitinuti.blogg.se
Postat av: Mathilda

Fantastisk inlägg! Riktigt intressant att läsa.

2012-11-30 @ 20:03:09
URL: http://svartvitinuti.blogg.se
Postat av: Martin

Hej Lydia, nu har inte det här riktigt nånting med ditt inlägg att göra, men har du kik? Jag skulle vilja prata lite med dig om en idé jag har, och måste ju självklart först få ditt godkännande. Det behöver självklart inte vara just kik, så om du har någon annan enkel metod man kan prata smidigt på så får du gärna nämna det. Du kan svara på den här kommentaren, jag kommer förmodligen uppdatera den här sidan och se om du har svarat.
Tack på förhand

Svar: eh, vad handlar det om? du kan skriva till min mail [email protected]
Lydia

2012-11-30 @ 20:27:13
Postat av: Nimarta

Fyfan va du sätter ord på mina tankar och känslor, du är fantastisk lydia, helt sjukt. Jag ska ta åt mig av dina tips, och bli glad igen, nöjd med mig själv. Tror faktiskt att du redan hjälpt mig en bit på vägen. Tack. Tack.

2012-12-01 @ 18:00:06
URL: http://nimartas.blogg.se
Postat av: fredrika

Tack! Tack som fan Lydia, du är värd all lycka i världen.

2012-12-01 @ 22:22:41
URL: http://fredrikaaf.devote.se
Postat av: Anonym

Jag ser upp till dig på något vis. Du sättet ord på mina känslor och får mig innerligt att önska att jag vore så vis och klok som du. Innan jag kom in på din blogg så såg jag dig som en blyg och tyst person (vi gick i samma skola tidigare, jag är dock lite äldre), men efter att ha följt din blogg ett tag har jag förstått att du är så unik och ball person. Jag önskar verkligen att du får vara så lycklig som du kan.

2012-12-01 @ 22:53:15
Postat av: Matilda

Så jäkla bra skrivet Lydia!

2012-12-03 @ 18:55:36
URL: http://litensvala.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Åh vad bra skrivit! Du är himla bra du, kram

2012-12-04 @ 21:50:56
Postat av: sandra

fyfan va bra.

Svar: tack!!!!
Lydia

2012-12-31 @ 15:22:14
URL: http://www.sandramadestam.blogg.se


Här kan du skriva en fin kommentar! :

Namn:

Hänger du här ofta? Klicka i och allt sparas!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0